Asif, Sori, pengunjung blog
bila ada masa nanti
aku balas kunjungan kembali
InshaaAllah ^___^

Friday, September 5, 2014

Intifada Palestine

Kadang-kadang kita pun terasa geram, melihat anak-anak kecil yang baru sahaja dilahirkan dibunuh dengan begitu kejam. Membaca di facebook kisah-kisah rejim Israel menyiksa rakyat Palestine hidup-hidup dan pelbagai lagi. Berderau darah kita mendengar saudara kita di sana. Sekali-kali berfikir mungkin andai kata aku di sana pasti aku akan turut menyertai pejuang Al-Qassam untuk membebaskan bumi jihad Palestin.

 Tetapi semua itu ternyata hanya fikiranku semata-mata, sebenarnya layak ke diri ni nak menyertai pejuang agama yang hebat itu. Betul ke kita ni dah ada persediaan yang cukup untuk Syahid? Mungkin jauh di lubuk hati kita masih jauh lagi untuk menerima janji syurga Allah dan masih mempunyai penyakit 'wahan'. 
Wahan itu apakah? 

Nabi menerangkan bahawa Wahan itu ialah penyakit cinta dunia dan takut mati.

Jadi sebenarnya mampukah diri kita ni menerima tarbiyah seperti yang diterima oleh ahli Al-Qassam, aku gerenti semuanya pernah dengar kan syarat-syarat untuk menyertai Bridged Al-Qassam, antaranya yang aku kopi paste:
  1. Mendapatkan keizinan dari ibu bapa – setiap ibu bapa di Palestine mengimpikan anak mereka syahid memperjuangkan kemerdekaan negara mereka.
  2.  Mendapatkan keizinan dari ketua masjid di tempat tinggalnya yang mengesahkan bahawa : selama 3 bulan berturut-turut pemuda ini tidak meninggalkan solat Subuh berjemaah di masjid.
  3.  Anggota Hamas dan Al-Qassam harus bebas MAKSIAT dan MEROKOK.
  4. Setiap anggota wajib mempelajari Tafsir Al-Qur’an.
  5. Setiap anggota wajib membaca Al-Qur’an sehari satu juzuk.
  6. Setiap anggota wajib menghafaz 40 Hadith Arba’in ( Imam Nawawi)
  7. Selalu berpuasa sunat dan bertahajud.
  8. Kecerdasan yang tinggi – buktinya anggota mereka semuanya golongan hafiz Al-Qur’an, ilmuwan dan intelektual Palestin. Buktinya, mereka mampu membangunkan teknologi mereka dalam keadaan terkurung dalam penjara halimunan terbesar di dunia di Gaza.
  9. Selalu hadir di majlis-majlis pengajian dan halaqah ilmu.
  10. Mengamalkan zikir harian dan tidak pernah meninggalkannya.
  11. Selalu bersukan dan bersenam. Senang cerita mesti “fit” dalam peperangan.
  12. Anggota Al-Qassam adalah mereka yang sudah sedia untuk syahid bila-bila dan dimana sahaja tempat yang akan ditugaskan.

Kemudian mari sama-sama kita perhatikan agak-agaknya daripada 12 syarat-syarat tersebut yang mana kita ada? Ya Rabbi Ya Qudus, kita ini sangatlah lemah dan sangatlah jauh dari untuk menghampiri syurgaMu. Jadi bolehkah kita tolak syarat-syarat tersebut dan katakan pada diri kita, tak apa, mungkin aku tak layak nak join Al-Qassam.. Tapi syurga itu kita semua nak kan?

Waktu tu terngiang-ngiang surah As-Saff ayat ke 10 dan 11. 

Mungkin kita tak dapat bersama-sama Al-Qassam, tapi inshaaAllah kita semua dalam misi membawa perjuangan Islam, kita semua mungkin berada di dalam fasa yang sama biiznillah. 
Jadi bersabarlah dan berdakwahlah.