Asif, Sori, pengunjung blog
bila ada masa nanti
aku balas kunjungan kembali
InshaaAllah ^___^

Monday, September 22, 2014

Jau'an makanan ringan

*Lapar Makanan Ringan*

Setiap manusia ada habits mereka masing-masing, jadi entry kali ini aku nak bercakap tentang habits aku. Iaitu seperti tajuk di atas suka mengambil makanan ringan. Sebelum aku balik ke Uniten pun, tak lupa untuk singgah ke 7E membeli snek-snek dan minuman ringan untuk dikunyah sambil memandu (Tolong jangan contohi). Begitu juga kalau nak travel ke mana-mana pasti akan singgah kedai atau stesen petrol dahulu untuk membeli jajan-jajan atau benda yang sewaktu dengannya.

Walhal bukannya aku tidak mengerti yang tak elok mengambil makanan tidak berkhasiat ni, serta mengambil minuman dalam tin atau kotak ini mudah mengundang penyakit kencing manis. Aku sendiri tahu betapa deritanya orang yang mengalami diabetes ini, setiap kali nak makan kena cucuk insulin - harus jaga makanan dan sebagainya. Namun kesedaran diri sahaja tak mampu mengawal nafsu.

Mesin Gedegang = Vending Machine


Baru-baru ini aku terbaca dalam majalah Gen-Q tentang remaja yang dikaitkan dengan snacking. Ayuhai Syabab (wahai remaja) agak-agak betul ke dengan dakwaan ini? Bagi aku memang betul dan memang kena dengan diri sendiri pung.. Tetapi definisi snacking iaitu makan di antara dua waktu makan utama, mungkin berbeza dengan apa yang aku fahami mengenai snacking.

Dalam majalah tu tulis ada beberapa jenis snek yang sihat seperti sandwich tuna, susu, kismis, yogurt, roti bakar disapu mentega kacang, bijirin, oat dicampur kacang, kismis serta buah-buahan. Sangatlah berbeza dengan macam mana aku definisikan snek..
iaitu:


Kalau bahasa inggerisnya junk food, macam kasar je bunyinya.. sedangkan kita sendiri tahu junk tu ialah sampah tetapi bahasa melayu ianya disedapkan dengan dipanggil sebagai makanan ringan. Walaupun tak lari dari hakikat ianya JUNK food, makanan yang tidak berkhasiat langsung.

Di sini aku ingin berkongsi beberapa tips yang mungkin boleh dimanfaatkan untuk mengelakkan makanan dan minuman ringan ni. Antaranya:

1. Tukarkan kepada snek yang berkhasiat

Simpan buah-buahan yang sudah dipotong di dalam peti ais jika terasa ingin mengunyah ambil buah-buahan tersebut. Sentiasa bawa snek yang berkhasiat di dalam beg seperti kismis, biskut, bijirin atau kekacang di dalam beg untuk dijadikan sebagai snek kita. Jangan lupa untuk pelbagaikan snek yang berkhasiat supaya tak jemu.

2. Berdamping dengan orang yang kuat makan

Kalau berkawan dengan penjual minyak wangi kita akan mendapat harumnya manakala kalau berkawan dengan tukang besi boleh mendapat bau busuknya.. jadi bagaimana pula jika berkawan dengan orang kuat makan? Tiap-tiap kali kita makan junk food kita akan berkongsi dengan dia.. hal ini sedikit demi sedikit membuatkan kita dapat mengurangkan pemakanan makanan ringan - terus dapat berhenti terus kalau bengang kawan kita je yg asyik habiskan snek kita.

3. Catat apa makanan/minuman ringan yang kita ambil

Boleh wujudkan satu diari pemakanan, journal ataupun gunakan sahaja blog atau apa2 apps di phone untuk mencatat apa makan kurang sihat kita ambil pada hari itu. Hal ini sedikit sebanyak akan memberi kesan psikologi untuk kita mengurangkan pengambilan makanan ringan.

4. Lebihkan makanan utama

"Breakfast like a king, Lunch like a Prince and Dine like a Pauper" Selalu terdengar tak kata-kata ni? Sarapan pagi itu kita kena lebihkan dan utamakan berbanding dengan makan tengahari dan makan malam. Kerana sarapan pagi yang memberikan kita tenaga untuk satu hari. Selalu kalau kita ambil sarapan ala kadar pasti akan mudah terasa lapar dan ingin mengambil apa-apa makanan segera yang mudah untuk mengisi kelaparan kita. Nak elakkan, harus ikut pepatah tersebut sarapan Like A Boss King.

5. Elakkan pergi ke Kedai Runcit

Selalunya kalau aku termasuk mana-mana kedai pasti akan terbeli satu ataupun dua junkfood. Jadi mungkin jalan yang bagus untuk elakkan daripada masuk kecuali ingin membeli keperluan.

6. Elakkan makan di depan Laptop/TV

Perasan kan kalau orang pergi wayang makan popcorn large macam mana sekalipun takkan berhenti. Ini disebabkan mata kita sedang fokus kepada skrin tadi menyebabkan kita hilang fokus kepada makan. Sebab itu mudah untuk kita menjadi lapar dan bertambah-tambah makan jika makan sambil menonton TV.


Jika anda punyai apa-apa tips tambahan bolehlah share di ruangan comment..
Semoga dapat saling membantu ^^