Asif, Sori, pengunjung blog
bila ada masa nanti
aku balas kunjungan kembali
InshaaAllah ^___^

Thursday, May 15, 2014

Tazkirah: Akhir Asasi

Alhamdulillah, tatkala ramai blogger yang post tentang berjayanya mereka masuk ke universiti yang hebat-hebat, aku juga ingin mengambil kesempatan untuk menyatakan benda yang sama. Sebenarnya pagi tadi baru sahaja habis paper yang terakhir untuk semester kali ini iaitu paper Calculus. Untuk lebih detail lagi, paper terakhir untuk sesi foundation, inshaaAllah kalau ada rezeki dapat menyambung ke Degree di Universiti yang sama, UNITEN.

1. Selepas keluar dewan peperiksaan.

Malam ini terasa segar pula, selepas dapat qada' tidur petang tadi. Maklumlah minggu exam ni kurangnya tidur disebabkan sampai overnight untuk study habis-habisan. Peliknya waktu sebelum-sebelum ni takde pun rajin sebegitu pula.
Kenapa agaknya?

"Dua nikmat daripada nikmat-nikmat Allah yang sering dilupakan adalah nikmat kesihatan dan masa lapang." antara hadis yang direkodkan oleh Imam Al-Bukhari. Dari sekolah dulu memang menjadi resolusi aku untuk menjaga masa, kononnya itulah tanggungjawab seorang Muslim untuk menjaga masa. Walaupun hakikatnya kita seringkali dikaitkan dengan 'janji melayu', dimana orang lain sudah lali dan boleh membuat jenaka dengan pendirian orang melayu (termasuk yang bercakap ini) tentang penjagaan masa.

Namun hingga kini, rasanya masalah tentang masa tak pernah selesai. Waktu awal-awal masuk asasi dulu sahaja yang berkobar-kobar siap ada timetable, tetapi makin berlalu masa terjadi makin lagha dan malas untuk menjaga masa dan akhirnya, itu yang terjadinya study last minute. Jadi sebagai seorang pelajar universiti yang lumrahnya memilik masa-masa yang lapang, (Contohnya dalam semester kali ini ada dalam satu hari tu, aku cuma 2 kelas sahaja) mustahil untuk mengatakan tak ada masa yang lapang.

Wajarlah kita harus lebih menjaga masa dan berusaha mengambil faedah daripada masa yang ada. Tapi nak jaga masa macam mana tu agaknya eh?
Mungkin kata-kata Ibnu Mas'ud ini boleh diambil sebagai pedoman,
"Tiada yang aku kesalkan dalam sehari ketika terbenamnya matahari selain daripada umurku menjadi pendek, sedangkan amalan aku tidak bertambah."

Dalam pada masa kita lapang ataupun busy, sepatutnya kita harus ada pengisian yang dapat mendekatkan diri kita dengan Allah SWT dalam sehari. Ingatlah masa itu antaranya bersifat Sur'ah inqidha' (Pantas pergerakan) dan tidak akan kembali atau dapat diganti. Ketahuilah ramai orang yang ingin dibangkitkan semula daripada mati hanya untuk bersujud kepada Allah. Nauzubillahimin zalik.

Semoga untuk Degree nanti aku dapat lebih memanfaatkan masa yang ada, wallahualam.

2. Sewaktu di dalam dewan peperiksaan.